lyda-jacques.reismee.nl

Nieuw Nickerie

Het echte werk gaat beginnen!
Na een relaxed verblijf in Paramaribo, worden we s’morgens vroeg per auto opgehaald. We gaan richting Nieuw Nickerie, ongeveer 250 km westelijk van Paramaribo. De chauffeur is niet erg spraakzaam, maar zet wel gelijk lekkere salsa muziek op. We zijn wakker. Hij moet eerst zelf nog een koffie halen om wakker te worden, ook een pasteitje en verder kunnen we. Goede weg, lekker opschieten, we gaan een paar grote rivieren passeren, de Saramacca, de Coppename, de Nickerie en aan de west kant vanNieuw Nickerie ligt de Corantijn. Onderweg gaat de chauffeur nog even plassen bij z’n tante die ergens in “ het bos” woont.
De Surinamers noemen de jungle,of het oerwoud, Het Bos. Na een uurtje of 3 komen we dan in Nieuw Nickerie aan. Toch spannend, want hier gaan we 6 weken wonen. Een provincie-stadje met 13.000 inwoners aan de grens met Brits Guyana.
Ziet er niet slecht uit, mooie huizen, goed in de verf, recht lopende straten, veel ruimte en ons huis, is zo’n prefab Bruynzeel huis. Alles aanwezig, groot balkon in de schaduw. De gaande cardioloog, gaat met Jacques, op de fiets nog even naar het ziekenhuis en de buren, ook werkzaam in het ziekenhuis, komen meteen even langs. “ons huis” ligt op de hoek en het is de gewoonte dat hier geborreld wordt , daarna gaan we meestal gezamenlijk met de andere specialisten ergens eten . Het zijn meestal huiskamer restaurantjes waar vooral Javaanse vrouwen voor een paar euro een potje koken. Heel smakelijk en exotisch.
Zondag, de fiets gepakt (ja wel Henri, ons favoriete vervoermiddel) en een beetje rond gegereden.
Veel winkels, zeker niet te vergeten, al die kleine ondernemingen aan huis, grote warenhuizen, van Chinezen, hindoestanen en Javanen. De markt met allerliefste vrouwen, die alles laten zien en uitleggen,oppassen met commentaar geven, want hun oren zijn gespitst en natuurlijk verstaan ze alles. In de supermarkten kan je alles krijgen. We hebben oa 2 meter verschillende soorten pindakaas gezien maar ook schappen vol met Hindoestaanse kruidenmengsels, gedroogde vis en allerhande Hollandse waren van Goudse stroopwafels tot kerstbroden, je winkelt met sinterklaasliedjes op de achtergrond. De goedheiligman is hier overigens afgeschaft, het heet nu " kinderfeestdag" ,maar de pieten zijn zwart!

Saskia

Jongens wat een leuk avontuur!! Geniet op jullie nwe stek

Kitty

Klinkt goed! Geniet

Ellen

Lijkt me geen straf om daar 6 weken te zijn. En daarna weer een a der stukje wereld bekijken
Mick is vanmorgen geopereerd. Hij belde zelf op dat alles is goed gegaan. Nog dank voor jullie wens.

Riny

Frits had jullies mailtje aan me doorgestuurd Leuk, dus me meteen aangemeld voor verdere verslagen!!! Nog mooie tijden toegewenst.....

Anton

Is gelukt om alles tot en met het pasteitje onderweg te kunnen openen en lezen.
Fijn dat Jacques al aan zijn fitesproef begonnen is, dan kan zijn collega nog even het inspanningsECG beoordelen.
Geniet vooral van 'het "Bos" en zeker stroomopwaarts.
Anton en Arda

Jacques

Riny,welkom, leuk dat je ons volgt!
Ellen, fijn dat alles goed gegaan is, ik hoop dat hij nu van de pijn af is.
Sas, jij zult het Torarica wel goed kenen, maar dit deel van Suriname is andere koek

frits

Wat een leuke reis! Jaloers.
Heb 't fijn, groet Frits.

Truus

Herinner me het prachtige Bigi Pan meer en een mooie gebedsplaats aan de rivier ( vervanger van de Ganges) met prachtige kleurrijke beelden. En.. een ultra moderne bananenplantage.
Geniet van dit leuke avontuur en groet Gerard en Truus

Lyda Kerker

Hallo Truus, jij was toch ook in Nickerie ivm een onderwijsplan? Wij gaan zeker naar Bigi Pan. Een aanrader, volgens de mensen hier.

lou

genietze zo met elkaar en van bevolking en omgeving!
Leuk jullie te volgen!
Liefs uit wit Bussum