lyda-jacques.reismee.nl

Aardrijkskunde

Godsdienst en Taal

Niet alleen staat hier bijna op iedere hoek een supermarkt of een kraampje waar etenswaren en drankjes worden verkocht, maar ook een kerk , tempel, moskee of ander godshuis.

Het aantal inwoners van Suriname bedraagt ongeveer 570.000, waarvan een 240.000 in Paramaribo. De gemengde bevolking bestaat uit Creolen {120.000}, Hindoestanen {140.000} Javanen {60.000} dan nog de Marrons {gevluchte slaven}, de oorspronkelijke bevolking, de Indianen en de Chinezen, zij vormen alle drie een minderheid. Al deze verschillende groepen hebben hun eigen taal, leven naast elkaar en werken met elkaar, maar mixen niet, hebben bv ook hun eigen politieke partij.

In 1667 werd dit gebied op de Engelsen veroverd door een Zeeuwse expeditie ,zij doopten het toenmalige fort om in Fort Zeelandia en het dorp Paramaribo, afgeleid van de oud indiaanse naam Parmirbo, tot “Nieuw Middelburg”, een naam die niet bleef bestaan, Paramaribo was toentertijd een “vlek”, volgens de gouverneur met een huis of 30, meest herbergen en smokkelaarskroegen. In de 18de eeuw volgde een planmatige uitbreiding door de stedenbouwkundige Lieftinck en was de bevolking toegenomen tot zo’n 12.000 inwoners.

Na de afschaffing van de slavernij in 1863 werden er vanaf 1873, Indiase, Pakistaanse ,Javaanse en ook Chinese contractarbeiders geronseld. De bevolking in de stad nam toe en er vonden de eerste verkavelingen plaats, alles uitgevoerd door particulieren, tot op de dag van vandaag, vandaar de grote problemen met afwatering en verkeer .De onafhankelijkheid werd in 1975 bereikt omdat Den Uyl geen raad wist met de als maar toenemende immigrantenstroom en de Creolen een goeie deal wilden regelen voor zichzelf. In 1980 heeft Desi Bouterse een coup gepleegd omdat iedereen ontevreden was , de militaire vakbond werd verboden en de Nederlandse militaire attaché Hans Valk hem stilzwijgend steunde . Bouterse heeft geprobeerd de Creoolse taal, in te voeren, maar dat werd absoluut niet gepikt door de rest. Daardoor is het Nederlands nog steeds de overkoepelende taal en wordt op de scholen onderwezen, door onderwijzers, die thuis, meestal hun eigen taal spreken. Het onderwijs is niet denderend, er schijnt een kleine 30% van de onderwijzers nooit voor de klas te staan, de zg spookonderwijzers en er is onvoldoende Middelbaar Onderwijs, de kinderen kunnen niet doorstromen.

40% van de bevolking is in overheidsdienst, 10% is ambtenaar, vooral omdat de partij die aan de macht is , zijn vriendjes allerlei baantjes geeft “brokobana-politiek”.

Dit alles toch vroeger een beetje op school geleerd, maar eventjes opgefrist en opgepoetst.

Ook in het ziekenhuis wordt je “overspoeld” door personeel, niet altijd functioneel, maar ze zijn aan het werk……Een klein voorbeeldje. Ons huis wordt onderhouden door het ziekenhuis. De tv werkte niet goed en we worden gebeld, dat er een nieuwe zou komen. Ja hoor, 4 uur later stopt er een auto en daar komen 6……mannen uit om een tv te brengen, lachen toch. Wel een tv, maar geen wasmachine want de reparatie is een beetje moeilijk.

PS. Zo leuk, al die reacties, we blijven zo alert en ons best doen om er iets leuks van te breien. Dank jullie wel.

Els Veen

Ha Lida en Jacq., inderdaad... weer even oppoetsen al die info van hierboven... Ben je al begonnen aan de boeken van Cynthia McLeod?? Geeft ook een aardig beeld. Misschien zag je de film al wel: Hoe duur is de suiker". Leuk om het huis weer te zien, er veranderd niets. Is mijn halve gordijn in de keuken nog aanwezig? Ik maakte dat omdat ik de gebloemde "zijden" lappen in de kast had gelegd..haha! Nu nog de wasmachine... blijven bellen, uiteindelijk lukt het wel. Beetje interessante TV? Al die Hindoestaanse Bollywood films..heerlijk:-). Geniet, groeten daar en groeten uit een sneeuwwit Nederland...!

Lyda Kerker

we hoorden dat Bob Niers vlg maand hierheen komt

frits

Ga zo door! Interessant. 't Is een rijk land, maar komt het er nog goed.
Of zeggen jullie: zo is het wel goed...

Lyda Kerker

Het blijft hier balanceren op de rand van de economische afgrond. Honger hebben ze niet, maar iedere maand moeten ze weer toveren om de ambtenaren te betalen.

Bauke

Toen wij daar waren en ik een wetgevingsproject deed, merkte ik twee dingen. Men wilde helemaal geen voortang van dat project. Als het klaar was, welk werk hadden die ambtenaren dan nog? En ik ontdekte dat een bepaalde groep ambtenaren de 'zeven evens' werden genoemd. Dat waren ambtenaren die een baantje was beloofd als ze op de juiste manier stemden. En omdat er voor hen geen werkplaats was, verschenen ze om 07.00 uur even op het werk, en gingen dan weer weg! Bestaat dat nog?

Lou

Top om weer te volgen en zo ook te leren...kzou niet meer weten wat ik er van op school leerde.
De Bouterse coup herinner ik mij als de dag van gister!
Trouwens las gisteren even het kleine boekje de Dageraad van Annejet van der Zijl....dus 1863 heb ik wel onthouden!
Geniet lekker verder!
LLL