lyda-jacques.reismee.nl

Pagara

Pagara

Een magisch woord in Suriname rond oudjaar. Geen idee wat het betekent. Het klinkt Spaans, iets met betalen, zou het een bonus kunnen betekenen aan het eind van het jaar? Geld speelt op het ogenblik een grote rol. Sommige bedrijven hebben de werknemers al een aantal maanden geen loon betaald. Het ziekenhuis in Paramaribo kan het loon over december niet betalen. De extra kerstbonus voor ambtenaren van srd 100,-- [$ 12,50] dreigt er ook al bij in te schieten!

De Pagara-estafette is een kilometers lang lint van bommetjes, dat afgestoken wordt op Oudejaarsdag op het grote plein in het centrum, waar ook de markt en voetbalvelden zijn. Rondom staan allemaal auto’s geparkeerd met de achterklep open, vol met luidsprekers [zie foto] keiharde muziek, eten en drank . Tussen deze bermtoeristen die elkaar natuurlijk allemaal kennen en tegen elkaar opbieden in harde en nog hardere muziek, loopt iedereen vrolijk te slenteren in afwachting van de vrachtwagen vol met dozen [made in China] met knallers, betaald door de diverse winkeliers. Dit jaar wat minder vanwege de crisis. De linten worden uitgerold door de brandweer. Precies om 17.00 uur wordt de lont ontstoken en dan breekt er een oorverdovend lawaai uit, enorme rookwolken, knetterende bommetjes, rood papier vliegt door de lucht, de keiharde muziek blijft maar stampen, wat een belevenis. Iedereen houdt de handen op de oren, het is echt een hels lawaai, maar wel het hoogtepunt van het jaar. De halve politiemacht was zo ongeveer aanwezig, een groot gedeelte op de mountainbike, voor en langs het lint rijdend om het publiek op een redelijke afstand te houden. Brandweermannen met kleine brandspuiters liepen ook mee om eventuele uitschieters te blussen. Geen speciale brillen gezien, maar een hoop gezelligheid. (foto en video’s)

Jammer genoeg werd op de terugweg een van ons groepje aangereden, de fiets flink in de kreukels. In no time was de andere helft van de politie, ter plekke, twee politiewagens, drie motoragenten en nog een paar op de mountainbike, met de ambulance naar het ziekenhuis en drie doktoren …. er achteraan op de fiets, dat zal je nooit meer meemaken. s’ Avonds geen feestje voor haar. De oudejaarsavond op ons balkon werd trouwens toch een onderonsje voor de “ witte weduwen “, omdat de een na de andere dokter naar het ziekenhuis moest voor een spoedgeval.

S’nachts om 12 uur wordt er enorm veel vuurwerk afgestoken, het begint eigenlijk al dagen ervoor. Niet een paar armzalige vuurpijlen, maar enorm groots in allerlei kleuren uitwaaierend. Net voor 12 uur kwamen de chirurg en anesthesist weer terug, die nog even een operatie hadden gedaan. , Vanaf ons balkon met oliebollen, appelflappen, salades, maar ook de saté, loempia’s, slechts in ons shirtje, hebben we het nieuwe jaar ingeluid. De volgende dag heel stoer met unox muts het zwembad in.

Elsje

Haha wat een geweldig verhaal! Je ziet het voor je! Leuk geschreven Lyda!
En heel stoer hoor die Nieuwjaars duik .... met Unox muts! De traditie in ere houden waar je ook maar bent!

Bert

Overheidsgeld gebruiken voor lekker eten en bommetjes dus de salarissen schieten erbij in. Een 2000 jaar beproefd concept is; geef het volk brood en spelen. Overigens wat was de temperatuur van het water?)))

,antoinette

heerlijk toch om dit mee te maken, alleen zielig voor de localos dat zij het met minder moeten doen, maar uitbundig feest vieren is heel belangrijk! Gelukkig 2018!!

frits

Hoe bestaat 't toch:
zo'n rijk land, ik dacht, niet meer dan 500.000 inwoners,
en dan toch die arremoei...
Maar prima verhaal! Happy New Year!

Lyda en Jacques Kerker

De temperatuur van het water was......30 plus graden ha,ha
veel warmer dan frankrijk, want s'nachts koelt het nauwelijks af.
Aantal inwoners is ongeveer 570.000, maar ja, het beleid hè.
De bommetjes worden betaald door de plaatselijke winkeliers.
Happy New Year

Mary Schretzmeijer

Apart hoor zo Oud en Nieuw te vieren, maar daar ben ik wee: zo te zien lijkt het wel gevaarlijk ondanks de surinaamse politie.

Gelukkig reislusitg 2018!!!!

Linda & Patrick

Gelukkig Nieuwjaar !
Geniet nog veel van jullie avonturen daar

Sjaan van der Hoek

Super! Vooral ook die Unox worst;-))))) Heerlijk om jullie avonturen te lezen.
Sjaan

Marianne

Weer eens wat anders??
Wij waren als van oudst bij elkaar voor bridge hapje en drankje en koud weer??

young en finy

mooi verhaal. jullie hebben schrijftalent.
overigens, zonder iets ten nadele te zeggen van jullie vervangers, oudejaarsavond zonder jullie was best wel vreemd.
de tijd vliegt, wanneer vertrekken jullie naar zuid amerika ?
vandaag was het hier een grote storm. wind van wel 140 km/u ! veel schade. ons dak zit er gelukkig nog op. geniet ervan.
groeten uit Mijnsheerenland