lyda-jacques.reismee.nl

Twatwa's, Pikolets en Rootie's.

Twatwa’s, Pikolets en Rootie’s.

Hier in Suriname kom je ze regelmatig tegen: mannen  wandelend of op de fiets met een kooitje met  daarin  een  heel klein vogeltje   .  Een heel bijzonder gezicht ,zoals de vogeltjes   gekoesterd,vertroeteld en overal mee naar toe  worden genomen. Er bestaan heuse wedstrijden, waarbij de zangkwaliteiten getest worden door scheidsrechters.  We zijn iedere zondag vroeg opgestaan in de hoop zo’n wedstrijd mee te maken. Niemand kon ons vertellen, of de competitie plaats zou vinden en iedere keer kregen wij als antwoord: “ misschien volgende week”. Gisteren, was onze laatste zondag hier en zowaar… op het centrale plein overal mannen  met kooitjes, die of op de auto stonden of aan een meegebrachte paal hingen. Maar geen wedstrijd. Eindelijk hoorden wij, dat de wedstrijden eind januari beginnen. Nu start het “trainen” .

De Rootie’s zijn de kleinste vogeltjes en komen in een klasse uit waar ze 10 minuten tegen elkaar moeten zingen. De grotere  ,de Twatwa’s en de Pikolets , krijgen 15 minuten. De voorbereidingen zijn uitermate interessant. Zangvogels zijn monogaam ,dat kun je niet altijd van de  eigenaren zeggen. De pop is het vrouwtje . In de vroege ochtend van de zangwedstrijd laat de eigenaar de wedstrijdvogel  in zijn kooi met een doek erover, suggererend, dat het nog nacht is. De pop zingt er echter al lustig op los. Het mannetje hoort dat en is verward, dat zij wel, maar hij niet het licht ziet. Dat naait hem behoorlijk op. De eigenaar gaat dan met het koppel, hij zit nog steeds in het donker, naar de wedstrijd. Zij zingt rustig door, hij wordt steeds meer  opgewonden en zij wordt dan weggehaald voordat zijn doek eraf gaat. Als het goed is komt er  dan, op het moment suprême, zodra hij het licht ziet, een waterval van “slaten”  los. Dit is de theorie. In de praktijk zijn de vogeltjes  nogal snel afgeleid, niets menselijk is zo’n vogeltje vreemd. Zo mogen er rond het veld geen popjes  zijn, die moeten in de auto blijven. De Twatwa’s zijn duur, wel 1500 euro. De mannen, die wij gisteren spraken, hebben eigen broedsels die ze trainen en soms verkopen.

Het is om zeven uur s ’morgens al  heel gezellig op het plein, iedereen is  lekker aan de babbel .Op de markt  ernaast zitten  de basisartsen en co-assistenten   aan de zoute  soep  na de zaterdagnacht te hebben doorgehaald in de lokale disco . Intussen komt er een  vrachtwagen met  twee bewakers met grote geweren en  10 gevangenen ,die  het plein brandschoon vegen, want zaterdagavond zit half Nickerie hier te chillen met natuurlijk een hoop eten, drank en muziek.

Mooi toch.

Anita

Wat een leuk verhaal.
Ik zie het helemaal voor me.
Groetjes

'Lou

Top weer, dit soort lokale evenementen!
Geniet lekker verder!
Lfs uit n koud EN eindelijk zonnig Bussum

Veen Herman

mooi verhaal weer, ook op het voetbalveld bij het ziekenhuis waren er altijd wedstrijden, nu kennelijk niet.
Ben benieuwd naar nog wat ziekenhuisinformatie vlak voor jullie vertrek.
Plezierige reis verder toegewenst de komende weken en groet de bekende Nickerianen.
Hebben jullie nog lunch gehad bij Li Fo Sjoe, de huisarts, hij is altijd dol op de hollandse specialisten om hen thuis te ontvangen.

Saskia

Heerlijk verhaal, lekker back to basic.
Jullie gaan dit missen!

antoinette

!!!!!!

ineke van steenbergen

Volgens mij werden in het Zuiderpark in Rotterdam vroeger ook zulke wedstrijden gehouden

Marianne

Jullie zijn wel matineus geworden💃🏻🕺🏻

Riny

En nu een mooi vogeltje mee naar huis?

Mechelien

Leuk verhaal! Het zit er dus al weer op daar. Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis...