lyda-jacques.reismee.nl

Santiago

Chili

Inca’s, Spaanse overheersing, Salvador Allende, Pinochet, Isabel Allende, een vreselijk schrikbewind in de jaren 70, zo maar wat losse flodders, die je te binnen schieten wanneer je een reis plant naar dit land in Zuid Amerika. De Spaanse conquistadores veroverden dit gebied in de 15e eeuw op zoek naar goud. Een illusie zou later blijken. Columbus en Magellan brachten vooral ziekten en verderf. In sommige gebieden stierf 90% van de Indiaanse bevolking aan de pest. Bij de verkoop van landrechten door de Spaanse kroon, om de dure expedities te financieren, werden de oorspronkelijke bewoners als slaaf bijgeleverd, waardoor de verhoudingen al snel op de tocht kwamen te staan.
In 1818 werd Chili onafhankelijk. De kopermijnen ,uitgebreide landbouwgronden en havensteden zorgden voor veel welvaart. Er werden een aantal oorlogen met Peru en Bolivia gevoerd om de landgrenzen wat op te rekken. Aan deze welvaart kwam vrij plotseling een einde aan het begin van de 20e eeuw door de opening van het Panama-kanaal en de eerste wereldoorlog .De navolgende jaren kenmerkten zich door onrust en grote sociale tegenstellingen . De roep om een sterke man was een telkens terugkerend fenomeen. In 1970 werd Salvador Allende tot president gekozen. Hij heeft de kopermijnen genationaliseerd, 20.000 km landbouw gebied geconfiskeerd voor herindeling en , enorme salarisverhogingen gegeven aan de arbeiders. Dit alles veroorzaakte een enorme chaos en Allende benoemde generaal Pinochet als leider van het leger. Binnen 3 weken na zijn benoeming pleegde Pinochet zijn coup en Allende zelfmoord.Er volgde een schrikbewind.Politieke partijen werden verboden, dissidenten opgesloten, een avondklok werd ingesteld. Veel mensen werden geëxecuteerd of zijn verdwenen.Diegenen die konden vluchtten waren in veel gevallen ook niet veilig. Buiten de grenzen werden ook mensen vermoord. Toch schijnt hij het land op orde gekregen te hebben.Hij geloofde in de vrije markt economie, elimineerde teveel overheidsbemoeienis en privatiseerde de gezondheidszorg en de pensioenen. De economische opleving stelde hem in staat tot 1989 aan te kunnen blijven.
Wij kwamen aan in Santiago, de hoofdstad, om 3.00 in de nacht na een monstervlucht van 17 uur. Het is nl. niet zo gemakkelijk om uit Paramaribo weg te komen naar de rest van Zuid Amerika.
We vlogen via Aruba en Panama. Slechts 1 dag hadden wij in Santiago voordat wij naar de Cruiseboot zouden gaan. Een uitgebreid en slim programma was daarom bedacht om een mooie indruk te krijgen van deze oude koloniale stad. Wij zouden beginnen met een hop on and off bus. Het beroemde O’Higgins park, Plaza d’Armas, waar alle prachtige interessante gebouwen staan. We hadden een goede plattegrond, er is een prima metro netwerk en busservice, maar…….. de Paus bracht een officieel bezoek aan Chili, te beginnen in Santiago en alles was dicht en afgesloten. We zijn via kruip en sluiproute’s uiteindelijk in de buurt van de Plaza d’armas gekomen. Daar stonden duizenden mensen in de brandende zon te wachten om een glimp van de Heilige Vader op te vangen Wij hebben dit met verbazing bekeken. Honderden priesters en nonnen, die uren in rijen stonden te wachten tot ze eindelijk door de controle mochten om op het plein te staan, ook nog eens talloze verkopers van prullaria met beeltenissen van de paus. Wij hebben hem zijne Heiligheid niet gezien maar wel een levensgrote foto van hem op bordkarton.(foto)

Saskia

Wat een pech dat net de paus er ook was! Gaan jullie na de cruise prachtig Chili nog verkennen. Nu lekker genieten van de cruise, benieuwd waar jullie naar toe cruisen.

frits

Goed verhaal! Vergeet het landkaartje niet te behouden!

Kitty

Snap niet dat die goed heilig man niet even een handje ben gaan geven. Tenslotte is hij niet altijd in net in hetzelfde oord als jullie. . Leuke voortzetting

Annelies

Mooi verhaal
Reden temeer om te gaan relaxen op jullie bootje, hutje met eige balkonnetje, een suite met alle toeters en bellens, begreep dat jullie ook jullie eige butler hebben, wat een feest.
Geniet ze, dikke zoen
ps, Laatste foto’s komen niet door

Yvonne Stegehuis

Ha Lyda en Jacques, leuk de impressies van jullie bezoek te lezen. Tja, die Paus gooit dus weer roet in het eten! Fascinerend hoe al die mensen in opperste aanbidding staan te wachten tot ze iets van hem zien. Geniet nog maar lekker op die cruise, ben benieuwd naar jullie verhalen.
Surinaamse groet, Yvonne en Jan

Bauke

Helder verhaal over de historische achtergrond van Chili. Onlangs las ik dat de 'Chicago boys' o.l.v. Milton Freedman Chili gebruikten als projectterrein voor hun ideologie van de volstrekte vrije markt. (GeĂŻnspireerd door de opvattingen van een zekere Ayn Rand, die een onwaarschijnlijke mythe over de harmonische werking van de vrije markt het ,licht liet zien. Die inspireerde de voorzitter van de FED, Alan Greenspan. En die liet de crisis van 2008 gebeuren. Ontstellend. De eerste jaren van het Chili-experiment waren evenzeer ontstellend in hun gevolgen voor de gewone 'man'. Pinochet heeft ingrijpende veranderingen in afwijking van dat 'economische evangelie' afgekondigd. Ik las het verhaal dat de VS bewust en daadkrachtig heeft meegewerkt aan de val van Allende, omdat experiment mogelijk te maken. Bedankt voor de schets van het leven van nu aldaar. Veel plezier.

Elsa

Hallo Lyda en Jacques, bedankt voor jullie boeiende verhalen.
Jullie hebben veel meegemaakt afgelopen maand en wat goed dat jullie verschillende projecten hebben kunnen realiseren, dat geeft veel voldoening. We wensen jullie een fijne vakantie!
Liefs, Elsa en Bert