lyda-jacques.reismee.nl

Kaap Hoorn

Er is niet veel veranderd sinds 1616, toen de Nederlanders voor het eerst de zuidelijkste kaap van Amerika rondden en hem naar Hoorn hun geboorteplaats in Noord Holland vernoemden. De zee is even woest, de golven meters hoog en het schuim slaat in je gezicht, zelfs op ons balkon op de 9de etage . Er wordt vanaf de brug gemeld, dat de storm op orkaanniveau is. Een paar stoelen rollen om, maar de meeste glazen blijven op tafel staan. De vuurtoren is met moeite te zien.
De afgelopen dagen hebben we gevaren door “zeestraten” met namen van bekende ontdekkingsreizigers:Straat van Magellan, Sir Drake kanaal, Beagle kanaal.
Lekkere jongens met lef, zin voor avontuur , ondernemingslust gezien het uitzicht op eventuele opbrengsten van de expedities. Discipline moest er zijn. Bij het minste of geringste werd je gekielhaald, of achtergelaten op één van de duizenden eilandje, of je kop afgehakt en als voorbeeld op een spies tentoongesteld. De schepen van toen waren naar verhouding klein, gemiddeld 40 meter lang. Het leven aan boord was geen feest. Voedsel was nijpend en scheurbuik meer regelmaat dan uitzondering. De reizen duurden lang, soms jaren en terugkomst was niet gegarandeerd. Bij succes werd de kapitein geridderd en rijkdom viel hem ten deel. Magellan een Portugees in Spaanse dienst probeerde een snellere route naar de specerijen eilanden te vinden en ontdekte daarbij een smalle doortocht tussen de eilanden aan de zuidpunt van Amerika. In het kielzog van de ontdekkingsreizigers kwamen priesters, soldaten en immigranten. Soms werden hier aan het einde van de wereld gevangenen gedropt, die een nieuw bestaan konden opbouwen. Ushuiaia ,een van de plaatsen die we aandoen,is een vroeger strafkamp, nu de zuidelijkste stad van Zuid Amerika en een vertrekpunt voor poolexpedities. We wilden er gaan golfen, maar het waaide te hard. We komen Google streetview tegen: nu zijn we echt vereeuwigd( foto).
Wij hebben de laatste dagen, constant een prachtig uitzicht gehad op de bergen, heuvels en de gletsjers langs de zeestraten. De dagen, dat we niet aanleggen, zijn er interessante lezingen. We leren dat er op de eerste cruise-schepen koeien meegingen om de passagiers van verse melk te voorzien.
Er is niet veel veranderd.

Bauke

Mooi die historische beschouwingen. Daar geniet ik van. Erg leerzaam. Maar ook de sfeertekening vind ik mooi. Geen last gehad van zeeziekte? geniet ervan! Dat doen wij hier ook.

Els

spannend op zo'n boot...Hoog en droog zou je zeggen maar met die golven voor je neus zou ik er toch niet echt gerust op zijn...:-)! Leuk ook die verhalen, zo leren we nog eens wat.... Is er geen putting green op de boot??? En heb je een soort dagprogramma...eerst sport of zo dan ontbijt enz enz. Het wordt echt een 2de thuis denk ik. Geniet er maar van, Veel groeten, Herman en Els

frits

Interessant, interessant! Kijk uit naar volgende verslag.

ineke van steenbergen

Wat neem je ons steeds mooi mee met je ervaringen en gebieden waar jullie komen.

Bregje

Wat heerlijk om al dat moois te beleven en mee te maken, Geniet er van en tot het volgende verhaal. Net zoals de anderen, genieten wij steeds van jullie verslagen en foto's.

Mariam

Leuke les geschiedenis veel gelijkenissen met Nieuw Zeeland. Die natuur zal prachtig zijn focus daar maar op, dat golfen komt wel weer.

Bert

Wat leuk en mooi en zo fijn om ons allen mee te laten meegenieten. Ik kijk uit naar het volgende verhaal met foto's. Ik zal niet de enige zijn die dat wenst. Jullie nog een geweldige tijd.

Mary Schretzmeijer

Heel goed gedaan Lyda tot nu toe, aparte verhalen tijdens aparte reizen. En wij thuis maar genieten!Oh ja, nog hartelijk gefeliciteerd op de 29e januari!