lyda-jacques.reismee.nl

Milonga de tango-school

Geschiedenis van de tango

De Argentijnse tango is aan het eind van de 19de eeuw ontstaan in de sloppenwijken van Buenos Aires uit een mengeling van Europese en Afrikaanse muziek en dans .De Europese migranten, die massaal naar Argentinië kwamen, namen de Wals, de Polka, de Mazurka en de tango Andaluz (tango flamenco) mee. Buenos Aires maakte in die tijd een geweldige groei door. De immigranten, grotendeels uit Spanje en Italie waren hoofdzakelijk alleenstaande mannen. Zij zochten elkaar op in bars, gokhuizen en bordelen. Daar werden de eerste passen van de tango gezet.. Vrouwen van lichte zeden moesten ze betalen en vrouwen uit fatsoenlijke families wilden niets met de tango te maken hebben, daarom dansten de mannen vaak eerst met elkaar om nieuwe passen uit te proberen, om daarna de vrouwen te imponeren.
De danshouding met tegen elkaar geplakte lijven en verstrengeling van benen, was ongekend en werd dan ook als obsceen beschouwd.
De tango veroverde Europa in de jaren 20 van de vorige eeuw. Argentinië behoorde tot één van de 10 rijkste landen ter wereld. Rijke families hadden de gewoonte tenminste éénmaal per jaar met het hele gezin naar Europa te gaan . Uit die tijd stamt het Franse gezegde “zo rijk als een Argentijn”.
De zonen bleven in Frankrijk achter om te studeren en zij introduceerden de tango bij de Franse adel. Het werd een hype. Iedereen gaf feesten met grote Argentijnse orkesten. Tussen 1950 en 1980 was de tango hier een beetje passé, maar hij is met de muziek van Astor Piazollo nu weer helemaal terug.
Hier struikel je over de milonga’s, “tangosalons” , waar wij al om 6 uur s’avonds naartoe gaan.. Druk bezocht door jong en oud, paartjes of single, alles kan. Er wordt ook gegeten en gedronken en dan is het voor de singles de grote truc om een danspartner te vinden.. De mannen stappen niet zo maar op een vrouw af met de kans om afgewezen te worden. Er wordt eerst oogcontact gemaakten en subtiel met het hoofd geknikt, dan gaat de vrouw staan en komt de man op haar af. Leuk om te zien Er is afwisselend een half uur les , gevolgd door een half uur vrij dansen om het geleerde in de praktijk te brengen.Tangolessen natuurlijk, maar ook salsa, rock en roll . De lessen worden voorafgegaan door een showtje van de leraren, leuk sfeertje, rond 12 uur begint het echte werk, dan zijn de lessen afgelopen ,dames en heren, mooi gekleed komen dansen en dan is het voor ons weer tijd om te kijken. Gaat tot in de vroege uurtjes door. Zeggen ze. Wij liggen inmiddels op één oor. Morgen verder. Bekijk de video!



Reacties

Reacties

yvonne stegehuis

Een totaal andere wereld dus dan het Surinaamse of het Nederlandse. Op het gebied van de dans ben ik zeer benieuwd naar jullie vorderingen! Graag een keer een klein optreden verzorgen......
Maar het ziet er goed uit en wij in het koude en natte Nederland moeten maar afzien. Genieten dus voor jullie. We zien elkaar in april en horen dan de vele ins en outs van jullie reis. Liefs, ook namens Jan, Yvonne

Bauke

Interessant de achtergrond van de tango te weten. Ook de historische context is boeiend. Dat iets 'obsceens' vanuit Argentinië in Europa direct doordringt tot de 'elite'. Maar ja, die hadden tijd zich te ontspannen, het 'volk' werkte wel. Ook een omen dat Argentinië een van de tien rijkste landen is geweest. Dit verhaal was ook weer verrijkend. Toch komt bijna onweerstaanbaar bij mij de vraag op: "Waarom willen jullie die tango beheersen?" Vanuit de oorsprong van de tango gezien, vind ik geen antwoord. Als je let op de fysieke strapatsen die je moet kunnen uithalen, weet ik het ook niet goed te plaatsen. Als het is omdat jullie houden van de dynamiek des levens, denk ik op het spoor te zitten. Maar zeker weten doe ik het niet. In elk geval word ik mij ervan bewust dat de tijd voortschrijdt. Gisteren nog ruim 50 k weggetrapt hier in de Var. Maar dat is bij jullie tango-project vergeleken niet meer dan ochtendgymnastiek voor de oudere mens. Ik ga op zoek naar de knop die mij de weg naar die dynamiek van de eeuwige jeugd openbaart. Want in die wereld lijken jullie te zitten. Mij bekruipt wel eens het gevoel dat jullie daar blijven 'hangen'. Dat zou voor mij een ramp zijn. Want Jacques en ik moeten toch die 'Brexit-lui' een keer op hun golfdonder gaan geven. Of niet dan? Kortom, geniet er van daar.

ineke van steenbergen

Hoog tijd dat in Nederland de tango nog meer vaste grond onder de voeten krijgt. In zo'n schaars verlicht etablissement met zwoele muziek. Dank weer voor jullie verhaal

Tycho Lock

Twee gitaren en een harmonica bij wijn doen het natuurlijk wel.
Ik moet de 1e dame op de wallen die met mij een nieuw wil oefenen nog vinden.......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!