lyda-jacques.reismee.nl

De Falklands

Falkland eilanden

Spannend om daar heen te gaan en de recente geschiedenis tot werkelijkheid te laten komen. Volgens de Argentijnse gids aan boord, valt er nagenoeg niets te zien of te beleven. Wat een arrogantie, wij vonden het één van de hoogtepunten, mede door het zonnige weer,dat zeer veranderlijk is, de satellietprognose wordt om de 10 minuten bijgesteld. De temperatuur komt zelden boven de 20 gr , toch hebben ze meer zonuren dan Amsterdam.
In 1600 werd de eilandengroep door de Nederlander Sebald de Weert ontdekt. De Fransen hebben de archipel gekoloniseerd en later aan Spanje verkocht. De naam Malediven is een Spaanse verbastering van St Malo , de Franse havenstad , waarnaar de eilanden werden genoemd. Falkland was een Engelse admiraal, de naamgever van de Engelsen ,die er zich in de Franse tijd ook gevestigd hadden en sindsdien hun aanspraken nooit hebben opgegeven, ondanks de twintig Spaanse en later acht Argentijnse gouverneurs die de archipel beheerd hebben. In 1833 liet de bevelhebber van een Britse expeditievloot de Argentijnse vlag strijken en de Union Jack hijsen. Pas in 1982 namen de Argentijnen wraak en bezetten het eiland met hun luchtmacht. Die vormde geen partij voor de Engelse special forces. De Argentijnen konden nog wel de Britse torpedobootjager de Sheffield met een Exocetraket naar de zeebodem sturen , maar vervolgens werd hun eigen kruiser de General Belgrano , die overigens buiten de door de Engelsen getrokken grens rond het conflictgebied voer, gekelderd.
De hoofdstad Is Port Stanly. Wij kwamen de plaats belegeren met zo’n 3000 mensen en verdubbelden bijna het inwoneraantal.
Bij aankomst op de pier, waan je je in een Engelse badplaats . Houten Victoriaanse huizen in allerlei pastelkleuren geschilderd,tuinen met een zee van lupine’s, margrieten en verschillende soorten gras. Pubs, winkeltjes, Engelse bobby’s , de typische rode telefooncel,, een dubbeldekker, tearooms en van die kleine heritage musea. Het kantoortje van het Pinguïn News, een krant, die 1 x per week uitkomt. De dominee, die buiten staat in vol ornaat en met iedereen een praatje maakt.
Een shuttle brengt je langs baaien met scheepswrakken , naar een duingebied, waar goede paden zijn aangelegd.Pinguïns liggen op het strand te zonnen en dolfijnen laten zich ook zien. Roofvogels scheren vlak boven onze hoofden. Door de constante sterke wind zijn er geen bossen, maar het landschap is adembenemend met 40 verschillende grassoorten, diddle dee berry, een soort veenbes met knalrode vruchten, tal van wilde bloemen, van amandelbloesem tot Falklandlavendel. Heide en beemdgras, mooie kwartsrotsen. Al lopend heb je prachtige uitzichten, Sinds de oorlog, waarbij 900 doden te betreuren vielen, zijn er nog 1700 soldaten gelegerd, Bij een recente enquete gaf 99% van de bevolking aan bij Engeland te willen blijven. Er wonen voornamelijk schapenboeren en meer dan 600.000 schapen. Het geld wordt er ook verdiend met de verkoop van vangstvergunningen voor inktvis aan Taiwanese en Japanse schepen, zelf hebben ze maar één vissersboot!
Iedereen heeft wel een fourweeldrive , waarmee de cruisepassagiers tegen woekerprijzen over de heide naar de dolfijnen worden gehobbeld .

Bauke

Wat een fraai inzichtelijk en mooi geschreven verslag. Zo lees nog eens vanuit een objectieve en geïnteresseerde een stukje interessante geschiedenis. Bijzonder om (weer) te lezen op welk een arrogante wijze destijds Europese staten menden gewoon landje pik te kunnen doen. Ik deed het vroeger toen ik nog jong was met een vriendje en het werpen van en mes in een stukje grond dat van niemand was en bleef. "Landverovertje" noemden we dat. Wel wat anders dan wat jullie hier beschrijven. Ook mooi om te lezen dat zo ver van 'huis' de eilandbewoners Brits willen blijven. Heeft de Brexit daar nog een rol gespeeld? Kan er aan boord ook geoefend worden in de tango? Immers het hoofddoel van jullie wereldreis! Heb het goed daar. Hartelijke groet, Bauke.

Lyda en Jacques Kerker

Bauke,
Vanwege het a.s. carnaval moeten we eerst de Samba nog doen.

Kitty

Mooi verslag. Leer nog eens wat. Wist niet dat de falklands ontdekt waren door een nederlander. leuk als Je realiseert hoe ondernemend onze voorvaderen geweest zijjn.

Lou

geweldige beschrijving weer en prachtig om zo door historisch gebied te reizen op cruiscontroll!
Geniet lekker verder!
LLL

Robert

We went to a tango show last night in Buenos Aires. Thinking about your comments that you will not leave BA till you have learnt to Tango. Well! Having seen the way it is done correctly we dont expert to see you at golf for at least 10 years!!! We leave today for El Calafate to the Glaciers then to Ushuaia to round Cape Horn.
Robert and Irene

Elsa

Heel erg leuk om met jullie mee te reizen. Boeiende verhalen, we leren er van.
Prettige voortzetting! Elsa