lyda-jacques.reismee.nl

San Antonio de Areco.

Vamos al campo (kom mee naar het platteland)

Een Estancia ,een paardenhouderij met prachtige koloniale herenhuizen en gasten-accommodaties van grote luxe tot eenvoudig. Je kan er paard rijden, polo leren spelen, of in een rijtuig hobbelen . We wilden na de stad een paar dagen op het platteland verblijven en daarna met de auto verder de pampa’s op. We zijn beland in San Antonio de Areco, een slaperig stadje op zo’n 150 km afstand van Buenos Aires. Langs de met kinderkopjes geplaveide straten staan 19e-eeuwse gevels waarachter een zadelmaker, koperwerker en zilversmid van vader op zoon nog steeds hun ambacht uitoefenen Een parkachtig plein .In het midden de witgepleisterde kerk, altijd open, het gemeentehuis en de bank er omheen. In het café op de hoek (foto) drinken we onze “ cortado’s “, terwijl we een praatje maken met de lokalen en de plaatselijke krant lezen. Weinig buitenlandse toeristen gezien, behalve twee Canadezen, één van Nederlandse afkomst, die we sinds Santiago in Chili (!) nu al voor de vierde keer onverwachts tegenkomen, … kan niet waar zijn zoveel toeval bestaat niet! De rust lijkt weergekeerd, maar dan zitten wij zowaar middenin een opname van een nieuw reisprogramma van RTL4 . Acht man filmcrew en een vierpersoons gezin “ op vakantie “ nemen het plein in beslag.In mei wordt het programma uitgezonden inclusief twee figuranten. Voor de bank en de geldautomaten staan rijen mensen, die geld willen opnemen vanwege de carnavalsweek . In de krant staan hier foto’s van waarbij benadrukt wordt dat de banken “genoeg” cash pesos hebben…
geen nieuws goed nieuws, de berichten in de kranten waren somber. De president vervangt weer een hoop medewerkers, hij krijgt de begroting van geen kanten op orde. Iedere dag vluchten 37.000 Venezolanen naar Colombia , dat heeft nu zijn grenzen gesloten.
Onze Estancia ligt aan de rand van het stadje (10.000 inwoners) Alles wat je je erbij voorstelt komt tot werkelijkheid, eindeloze landerijen, enorme bomen, hier wat huisjes, daar een stal met koetsen en karren, overal lopen paarden, een gigantisch oppervlakte van tientallen hectaren.(foto's)
De hitte slaat toe en wij sjokken (2 x een par 5) naar ons landgoed, waar een groot zwembad wacht, heerlijk relaxen, lezen en een koele duik. Het reizen bij 40 graden hakt er in, we tanken bij en zullen de laatste dagen teruggaan naar BA om ons tangoavontuur te vervolgen.