lyda-jacques.reismee.nl

Biki Pan

Bigi Pan (grote lagune) is een schitterend natuurgebied, vlakbij Nickerie 68.000 ha groot, bestaande uit kreken, mangroves, natte en droge moerassen van gemengd zout en zoet water. Een rijke voedselbron voor meer dan 100 vogelsoorten , die vanuit het koude noorden hier komen overwinteren. Een van de mooist gekleurde vogels is de Rode Ibis (foto).Het gebied is ook rijk aan vissen en reptielen…… dat hebben we gemerkt, er sprong opeens een grote waterslang in de boot (en wij eruit).

Hier moesten wij dus beslist naar toe, niet zo gemakkelijk, want Jacques en ook de andere specialisten werken hier 24/7 en vanuit het natuurgebied ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, maar de internist wilde wel even waarnemen...

Op een zaterdag, geen poli, s’morgens om 7 uur vertrek, samen met Ellen en Han, de radioloog en zijn vrouw , en zijn hoofdlaborante Danielle met haar 2 kinderen . Meestal ga je met Stephanie een officiële gids met een lodge op Biki Pan, maar zij was al twee weken niet bereikbaar. Via via kwamen we aan een “alternatief “.

We hadden een afspraak gemaakt met Gregory , op een plekje ergens langs de rivier ,waar de boot zou liggen die ons erheen zou brengen. Tja de weg is lang en de rivier ook en na een aantal telefoontjes en eindeloos heen en weer rijden , bleek dat Gregory zich verslapen had en na 2 uurtjes… toch kwam opdagen, zonder motor van de boot, zonder benzine, zonder proviand. Wij waren ondertussen opgegeten door de muggen.

Uiteindelijk was alles en iedereen aanwezig en wij varen, bootje wel wat klein en opgevouwen tussen koelboxen, staken we eerst de Nickerie rivier over, heel erg breed en wat stroming, maar ook die hindernis genomen. Er is een kanaal van 7 km gegraven naar de lagune, afgesloten van de Nickerie rivier door een dijkje , daar ligt een soort van rails op. Wij moesten daar uitstappen, de boot gaat dan naar achteren en komt in volle vaart aanvaren, je krijgt een soort James Bond gevoel, vliegt dan tot halverwege de helling en moet er verder door ons overheen getrokken worden (zie video) Maar dan, waan je je in een andere wereld, zwermen witte reigers vliegen voor je uit, aapjes slingeren van tak tot tak, allerlei andere bijzondere vogels hoor en zie je, mooie kleine meertjes met een bijzondere weerspiegeling, omdat er hier altijd bijzondere luchten en wolken te zien zijn, daartussen de rode Ibissen , kardinaalrood door het eten van garnalen en natuurlijk hele kolonies flamingo’s werkelijk schitterend. (zie foto’s)

Na een uurtje varen, kom je op de grote lagune, de Bigi Pan en daar zouden wij op 1 van de lodges een tijdje verblijven, gaan vissen en dan barbecueën. Die lodges verschillen van basic tot zeer basic en wij voelden hem al aankomen, zeer basic dus, maar wij zouden toch niet overnachten. Alles uitgeladen op het plankier, toen bleek, dat de Gregory de sleutel “vergeten” was, maar hier in Suriname is voor bijna alles een oplossing, een plank losgetrokken en via de buitenkant, eng, eng, eng ons er tussen het hekwerk door gewurmd. Bij mij stokte het bijna, maar door eerst mijn ene borst en daarna mijn andere borst te manoeuvreren, lukte het wonderwel,(zie foto) alleen Danielle is wat aan de maat dus die bleef buiten. We zijn eerst gaan vissen. We plantten een net tussen twee stokken en jaagden de vissen erin via een omtrekkende beweging . In no time hadden we zo zeker vijftig vissen te pakken.In de lodge werden ze gebakken . Helaas hadden we geen bordjes of bestek, dus moesten we even jongleren als ze uit de kokende olie kwamen. Ze smaakten overigens prima en al met al was het natuurlijk een unieke en ook hilarische belevenis. Op de terugtocht, zag ik oa een prachtige groene vogel en vroeg wat dat was, antwoord van de “gids”… een vogel.

Opeens stond Jacques rechtop in de boot, waardoor we bijna omsloegen, een slang van een meter sprong zo maar in de boot en kronkelde alle kanten op. Rustig maar, volgens Gregory een waterslang, die geen kwaad kan.

“ A good story is never too expensive.” Dit was niet expensive en we hebben enorm de slappe lach gehad, kortom een prima dag. Volgende keer toch maar met Stephanie, haar telefoon was in het water gevallen bleek later. Dit is Suriname……

herman

Mety Stephanie zal het nog mooier zijn, stoere meid in kort spijkerbroekje, pas maar op Jacq.!!!!Zal je een foto sturen met haar en Els en krokodil.We genieten mee en beleven het opnieuw, heel leuk.

Bauke

Wat een prachtig (geschreven) verhaal! Een volledige bevestiging van de wijsheid van de Dalai Lama: " Als er een probleem is dat je kan oplossen: geen probleem. En als er een probleem is dat je niet kan oplossen: ook geen probleem. Dus er is nooit een probleem!" Een rijke ervaring daar. Ook een mooie training voor je zenuwen en je lachspieren. En is er een betere manier om je eigen geluk te tellen? Geniet er van daar. Maar dar maak ik me - de Dalai Lama indachtig - zorgen over.

Marianne

Wat moet dat schitterend zijn . Ik heb die zwermen rode ibissen onlangs op tv gezien wat een mooi gezicht.schreeuwen ze ook zo?
Net Baby gehuil.